Н
П
У
Інститут розвитку дитини
Методична допомога викладачеві. Розробки різних видів лекцій.
ТЕМА: " Розвиток здібностей і творчості дітей дошкільного віку в образотворчому мистецтві".
МЕТА: Ознайомити студентів з поняттям дитячої творчість в образотворчому мистецтві. З'ясувати етапи творчої діяльності, її мотиви. Розкрити умови розвитку дитячої творчості в образотворчому мистецтві.Розвивати у студентів творче мислення, вміння аналізувати нову інформацію.
Виховувати вміння працювати в колективі, з повагою ставитися до викладача і інших студентів.
ПЛАН
1. Творча особистість на сучасному етапі.2. Загальні питання про здібності в образотворчому мистецтві
а) поняття здібності і задатки;
б)структура здібностей;
в) композиційні помилки в малюнках дітей.
3. Своєрідність творчості дітей дошкільного віку в образотворчому мистецтві
а). Особливості дитячої творчості;
б). Етапи творчої діяльності дітей;
в). Умови розвитку творчості дітей дошкільного віку в образотворчому.
мистецтві.
4. Особливості навчання спрямованого на розвиток творчості дітей.
Передбачувані інтерактивні прийоми: питання, приклади з досвіду, елементи дискусії.
Завдання для самостійної роботи: Підготувати реферат на тему питання художньо - творчого розвитку дітей у дослідженнях В.Сухомлинського.
Література:
1. Виготський Л.С. Воображение и творчесть в детском воздаєте: Психологический очерк - М.: Просвящение 1991
2. Казакова Т.Г. Изобразительная деятельность и художественное развитие дошкольников. -М: Педагогіка, 1983.
3. КомароваТ.С. Изобразительное творчество в детском саду. - М.: Педагогика, 1990.
4. Романец В.А. Психологія творчості. - К.: Либідь, 2005.
5. Художественное творчество и ребенок: Монографія. Под ред. Н.А.Витлугиной. -М.: Педагогіка 1972.
6. Шульга Л.М. Коли оживають речі. Розвиток творчих здібностей дошкільників на заняттях з малювання.
7. Блащук Л.А. Радість творчості. Дошк.вих.- 1984 №1
1. Творча особистість на сучасному етапі.
Творчість - це діяльність
Ознаки творчості - неповторність, оригінальність, суспільно - історична унікальність.
Будь - яка фізична праця за певних умов може стати творчою діяльністю.
Досліджували процес формування творчої особистості таки вчені: П.Якобсон, П.Єнгельмейєр, З.Борисова, О.Рубінштейн, Л.Коган, Р. Арнхейм, Л.Венгер, О.Запорожець, Л.Виготський.
Становлення і розвиток творчості людини.
Аналіз внутрішніх психологічних особливостей:
- задатки
- здібності
- обдарованість
- талановитість
- геніальність.
2. Здібності - психологічна властивість людини, що забезпечують порівняну легкість і високу якість оволодіння певною діяльністю.
Основою здібностей є задатки.
Задатки це - вроджені особливості які визначають міру , рівень розвитку здібностей.
Задатки які необхідні для образотворчої діяльності: (самостійно)
Види здібностей (самостійно)
а) загальноінтеліктуальні здібності
б) Спеціальні здібності
Структура здібностей по Ковалеву
- Уява (провідна уява)
- Опірні здатності
- Здібності, що складають тло образотворчої діяльності
Етапи розвитку образотворчих здібностей
а) Дозображувальний етап Характеризується: відсутністю задуму, і відсутністю умінь для виконання цього задуму.
Значення до зображувального етапу (самостійно)
б) Зображувальний етап В зображувальний період розвиваються таки здібності:
- Здібність передавати форму предмета
- Розвиток здібностей передавати пропорцію;
- Розвиток здібностей передавати рух;
- Розвиток кмпозиційних здібностей;
- Здібність передавати багатопланові композиції;
- Розвиток здібностей передавати колір.
Композиційні помилки в малюнках
3. Своєрідність творчості дітей дошкільного віку в образотворчому мистецтві.
Творчість -
Дослідження творчої діяльності дітей науковцями: Е.Фльоріна, Н.Сакуліна, В.Мухіна, Л.Виготський, Т. Комарова, Н.Вітлугіна.
Педагогічна цінність дитячої творчості: (самостійно)
Мотиви які спонукають дітей до творчої діяльності:
- природна схильність до активної діяльності (В.Сухомлинський, М.Скаткін, І. Вовкова);
- потреба у самовираженні і самоствердженні в очах дорослих (З.Борисова, С.Лука, В.Моляко);
- потреба у способу вияві творчих здібностей (Г.Айзенк, В.Паламарчук).
Етапи творчої діяльності дітей в образотворчому мистецтві.
а) Нагромадження первісних уявлень;
б) Виникнення задуму;
в) Реалізація задуму.
г) Поява нового художнього образу
Своєрідність творчості дітей дошкільного віку полягає в тому. Що у них відсутній етап виношування задуму. Дитяча творчість обумовленна недосконалим мисленням, малим життєвим досвідом, уява бідна, слабка, не стійка але смілива, дитина не сумнівається а відразу творить.
Умови розвитку творчості дітей в образотворчому мистецтві.
1. Об'єктивні умови: створення творчої атмосфери в групах, формування суспільно - значимих і особистісна - значимих мотивів творчої діяльності, заохочення до оригінальних і самостійних рішень, наявність різноманітних зображувальних матеріалів, організація конкурсів змагань виставок.
2. Суб'єктивні умови: орієнтація на індивідуальність дитини (темперамент, здібності, нахили, уподобання), життєвий досвід, наявність різнобічних інтересів до предметів і явищ навколишнього світу, розвинене образне і логічне мислення, образна пам'ять, відтворююча і творча уява, добре володіння спеціальними знаннями, уміннями і навичками в галузі образотворчої діяльності.
4. 0собливості навчання спрямованого на творчій розвиток.
Навчання це -
Формами організації навчального процесу з метою розв'язання творчих завдань є: заняття, цільова прогулянка, екскурсія, заняття - бесіди з естетичного сприймання спеціально дібраних творів образотворчого мистецтва, сприйняття літературних та музичних творів, лялькових вистав тощо.
У ході ознайомлення дітей з особливостями творчого пошуку і втілення задуму використовують методи:
- дослідницький ( спрямований на формуванні у дітей здібностей до образотворчої діяльності);
- метод засвоєння слів-понять пов'язані з образотворчою діяльністю;
- демонстрація раціональних прийомів виконання поставленого завдання;
- усна інструкція;
- бесіда;
- розповідь яка супроводжується ілюстративним матеріалом;
Прийоми навчання:
Зміст навчальних образотворчих завдань за ступенем складності умовно можна поділити на 4 групи.
Група завдань об'єднує предмети форма яких у своїй основі містить обрис геометричних фігур, але з незначною зміною:
1. група завдань об'єднує об'єкти форма яких нагадує дітям раніше засвоєні фігури , але із значною індивідуальною різницею.
2. групу складності завдань утворюють об'єкти конструкція яких складається з кількох деталей.
3. групу складності завдань становлять предмети аморфні (не мають постійної визначеної форми)
Підготовка вихователя до творчої роботи з образотворчого мистецтва з дітьми:
- визначення тематики завдань;
- створення належного емоційного настрою;
- виділення мотиву досягнення результатів образотворчої діяльності;
- знайомство дитини з послідовністю і правилами виконання завдань;
- навчання техніки виконання. Оцінка композиції