Програма організаційно-методичної практики в дошкільному навчальному закладі.

    Мета організаційно-методичної практики: підготувати студентів до виконання функцій керівника дошкільного навчального закладу.
     Завдання організаційно-методичної практики:
•Поглиблення і уточнення знань студентів з курсів "Управління в системі дошкільної освіти", "Дошкільної педагогіки", методик навчання та виховання
дітей дошкільного віку та інших фахових дисциплін. Формування навичок застосування теоретичного матеріалу в практичній роботі в ході виконання функцій методиста і керівника дошкільного навчального закладу.
•Практичне вивчення
-питань організації діяльності дошкільного навчального закладу: кадрового, матеріально-технічного, фінансового, забезпечення; навчально-виховної й методичної роботи; харчування, медичного обслуговування дітей; створення безпечних умов для навчання, виховання та праці; роботи закладу з батьками;
-змісту діяльності методиста та керівника дошкільного навчального закладу.
•Формування й закріплення вмінь
-спостерігати та аналізувати освітній процес дошкільного навчального закладу; проводити діагностику знань, умінь і навичок дітей в різних вікових групах; на основі одержаних даних оцінювати ефективність педагогічної діяльності вихователів, робити висновки та формулювати рекомендації щодо вдосконалення навчально-виховної роботи; надавати необхідну консультативно-методичну допомогу;
-організовувати і самостійно проводити різні форми методичної роботи в дошкільному закладі: індивідуальні та групові консультації, семінари, семінари-практикуми, виставки, відкритий перегляд навчально-виховного процесу тощо (відповідно до річного плану дошкільного навчального закладу), в тому числі, доповідати на педагогічних радах; вдосконалювати роботу методичного кабінету дошкільного закладу; проводити заходи щодо педагогізації батьків.
•Виховання оптимістичної професійної позиції, прагнення професійного самовдосконалення, бажання активно і творчо впроваджувати в практику роботи сучасних дошкільних навчальних закладів кращі здобутки в галузі дошкільної освіти.
Організація практики
   Студенти денної форми навчання проходять практику в базових дошкільних навчальних закладах з відривом від навчання, студенти заочної та вечірньої форми навчання - за місцем основної роботи чи за місцем проживання, без відриву від виробництва. Тривалість практики (згідно навчального плану)- 3 або 4 тижні.
   Практика проводиться під керівництвом завідувача та методиста дошкільного навчального закладу. Методичне керівництво практикою студентів здійснюють викладачі кафедри дошкільної педагогіки вищого педагогічного навчального закладу.
   На початку практики студент складає індивідуальний план проходження організаційно-методичної практики, узгоджує його зміст із завідувачем та методистом дошкільного навчального закладу. Протягом періоду практики студент веде щоденник, в який кожного дня записує відомості про хід і результати виконання завдань практики згідно індивідуального плану.
    Зміст організаційно-методичної практики
   Практичне ознайомлення з питаннями організації діяльності дошкільного навчального закладу. Практикант проводить бесіди із керівником і працівниками закладу, анкетування, спостерігає за ходом виконання ними посадових обов'язків, оглядає приміщення, ділянку, обладнання та інвентар, аналізує ділову документацію. При цьому вивчає такі аспекти діяльності закладу:
    Документація дошкільного навчального закладу: Статут дошкільного навчального закладу, ліцензія, річний план, книга наказів, щоденник контролю, протоколи засідань педагогічної ради та інше. Значення, зміст, порядок ведення документації.
   Вивчення та аналіз Статуту дошкільного навчального закладу: тип закладу, його статус, нормативно-правові засади діяльності, режим роботи, укомплектованість дошкільного закладу дітьми.
   Аналіз річного плану дошкільного навчального закладу.
   Повнота кадрового забезпечення дошкільного навчального закладу. Якісний склад педагогічних кадрів. Зміст посадових інструкцій працівників дошкільного закладу. Розстановка кадрів. Організація роботи з підвищення професійної майстерності працівників. Проведення атестації педагогічних працівників. Документація з кадрових питань. Особові справи працівників дошкільного закладу.
Стан матеріально-технічної бази дошкільного навчального закладу. Планування та обладнання ділянки, розміщення групових і спортивного майданчиків, господарських споруд, озеленення тощо. Ознайомлення із проектом дошкільного закладу, обладнання приміщень, їх використання згідно призначення. Маркування, зберігання та облік інвентарю, доцільність його розміщення. Забезпечення закладу посібниками, обладнанням та інвентарем відповідно до норм Типового переліку. Організація навчально-розвивального середовища в дошкільному закладі, у кожній віковій групі, дотримання санітарно-гігієнічних та педагогічних вимог.
    Функції завідувача господарської частини.
   Фінансова діяльність закладу. Джерела фінансування дошкільного закладу. Організація додаткових освітніх послуг. Кошторис та інша фінансова документація дошкільного закладу.
   Організація харчування дітей в дошкільному закладі. Обладнання харчоблоку, організація його роботи. Обов'язки працівників дошкільного закладу в організації харчування (кухаря, комірника та ін.). Контроль за харчуванням з боку адміністрації, батьків та інших інстанцій. Складання перспективного меню, меню-розкладки. Забезпечення продуктами харчування, умови їх зберігання, порядок видачі з комори і повернення в комору, контроль за їх закладкою та обробкою. Ведення документації з питань харчування.
Створення безпечних умов для праці, навчання і виховання в дошкільному навчальному закладі. Робота керівника закладу щодо створення безпечних умов праці та навчання. Зміст посадових інструкцій з безпеки діяльності різних категорій працівників дошкільного закладу. Контроль за дотриманням правил техніки безпеки, протипожежної безпеки та санітарно-гігієнічних вимог.
    Медичний кабінет дошкільного закладу. Зміст роботи медичного працівника.
    Робота дошкільного навчального закладу з батьками. Форми роботи з батьками. Діяльність батьківського комітету.
   Організація освітнього процесу в дошкільному навчальному заклад. Вибір програм навчання та виховання дітей. Планування загальних організаційно-педагогічних заходів у дошкільному закладі та навчально-виховної роботи у вікових групах. Забезпечення умов для навчання і виховання дітей. Систематичність контролю за ходом та результатами. Використання даних педагогічного аналізу при плануванні подальшої роботи з дітьми.
   Вдосконалення навчально-виховного процесу і підвищення рівня професійної майстерності вихователів в ході проведення різних форм методичної роботи. Використання одержаних знань в роботі з дітьми. Організація роботи педагогічної ради дошкільного закладу.
   Вивчення змісту діяльності керівника та методиста дошкільного навчального закладу. Практикант проводить бесіду з керівником, в ході якої уточнює його посадові обов'язки, з'ясовує особливості реалізації управлінських функцій при вирішенні адміністративно-господарських та організаційно-педагогічних питань. Проводить бесіду з методистом, визначає, які на нього покладаються обов'язки щодо управління дошкільним закладом. Аналізує ефективність розподілу обов'язків між завідувачем та методистом.
   Протягом 1-2 днів спостерігає за роботою завідувача дошкільного навчального закладу і за роботою методиста, фіксує її зміст та витрати часу на вирішення кожного завдання окремо. В ході аналізу визначає, виконанню якої управлінської функції було приділено найбільше часу, оцінює ефективність вибору методів керівництва.
   На основі вивчення документації, інформації, одержаної в ході бесід, а також результатів спостереження та аналізу роботи завідувача студент складає циклограму 1 робочого тижня керівника дошкільного закладу (циклограма оформляється на окремих аркушах, які слід вклеїти в кінці щоденника).
   Контроль за освітнім процесом дошкільного навчального закладу. Протягом практики студент аналізує навчально-виховну роботу з різних розділів програми в усіх вікових групах дошкільного навчального закладу. Тематика і зміст контролю визначається згідно річного плану закладу та календарних планів завідувача і методиста. Для виконання даного завдання студент завчасно добирає схеми спостереження й аналізу різних форм навчально-виховної роботи з дітьми дошкільного віку, діагностичні методики.
   За дорученням завідувача та методиста практикант аналізує й затверджує календарні плани навчально-виховної роботи вихователів та інших педагогічних працівників (музичного керівника, інструктора з фізичного виховання).
   Разом із завідувачем чи методистом, а також самостійно студент перевіряє готовність вихователів до робочого дня. Щоденно переглядає та аналізує заняття, режимні процеси, ігрову, трудову діяльність дітей, а також навчально-виховну роботу в повсякденному житті. Проводить діагностику знань, умінь і навичок дітей в різних вікових групах. На основі одержаних даних оцінює ефективність педагогічної діяльності вихователів, дає рекомендації щодо вдосконалення навчально-виховної роботи. Надає необхідну консультативно-методичну допомогу. Зміст всіх спостережень та повний аналіз освітнього процесу з висновками і рекомендаціями практикант записує у щоденник.
   За дорученням керівника закладу проводить тематичну перевірку навчально-виховної роботи з одного із розділів програми в одній віковій групі. За підсумками перевірки оформляє довідку, в якій формулює конкретні висновки щодо стану навчально-виховної роботи та складає рекомендації щодо її покращення.
   Організація і проведення різних форм методичної роботи в дошкільному навчальному закладі. Відповідно до річного плану дошкільного навчального закладу, враховуючи результати діагностики та аналізу педагогічного процесу, практикант готує і самостійно проводить одну із форм методичної роботи для педагогічних працівників дошкільного закладу (групову консультацію, семінар, семінар-практикум, відкритий перегляд навчально-виховного процесу тощо). Студент формулює мету і завдання методичного заходу, визначає методи навчання працівників, добирає необхідний науково-теоретичний, методичний та практичний матеріал, готує наочність, дидактичні посібники, складає рекомендації щодо використання набутих знань і умінь в практиці роботи з дітьми. При потребі, як на етапі підготовки, так і безпосередньо під час проведення, практикант може залучити інших працівників, чітко визначивши їх роль. Студент оформляє розгорнутий план обраної форми методичної роботи з тезами доповідей, описом завдань тощо. До цих матеріалів після проведення практикантом методичного заходу додається коротка рецензія завідувача, де міститься оцінка рівня проведення.
   За вказівками завідувача та методиста протягом періоду практики студент працює над вдосконаленням роботи методичного кабінету дошкільного закладу: добирає нові матеріали, методичні розробки, виготовляє наочні посібники, атрибутику до ігор, складає анотації на нові посібники та публікації періодичних видань, організовує виставки тощо.
   Про хід та результати організаційно-методичної практики студент доповідає на педагогічній раді дошкільного навчального закладу.
  Звітність про проходження організаційно-методичної практики.
Після завершення практики студент обробляє зібраний матеріал і складає звіт, в якому подає аналіз власної роботи під час організаційно-методичної практики, характеризує повноту виконання завдань, труднощі, з якими стикався, вказує на власні здобутки. За підсумками практики студент подає таку документацію:
1.Індивідуальний план проходження організаційно-методичної практики (завірений підписом завідувача дошкільного навчального закладу).
2.Щоденник.
3.Довідку про стан навчально-виховної роботи... (за результатами тематичної перевірки роботи однієї із груп дошкільного закладу). Довідка завіряється
підписом завідувача та печаткою закладу.
4.План проведення форми методичної роботи з рецензією завідувача дошкільного навчального закладу, завіреною його підписом та печаткою закладу.
5.Звіт про проходження практики.

      Програма інспекторсько-методичної практики в районному (міському) управлінні освіти
  Мета інспекторсько-методичної практики: поглиблення теоретико-практичної підготовки студентів до управлінської діяльності в державних органах управління в системі дошкільної освіти.
   Завдання інспекторсько-методичної практики:
  •Систематизація і уточнення знань студентів з курсів "Управління в системі дошкільної освіти", "Дошкільної педагогіки", методик навчання і виховання дітей дошкільного віку та інших фахових дисциплін. Встановлення взаємозв'язку між теоретичною і практичною підготовкою.
Ознайомлення зі структурою районного (міського) управління освіти, основними напрямами діяльності його підрозділів, а також із посадовими обов'язками спеціаліста(-ів) з питань дошкільної освіти та методиста(-ів) управління освіти. Практичне вивчення змісту роботи районного (міського) управління освіти щодо керівництва системою дошкільної освіти.
  •Формування й закріплення вмінь
 -аналізувати діяльність дошкільних закладів, добираючи відповідні методи контролю; робити висновки та формулювати рекомендації щодо вдосконалення роботи як окремого закладу, так і дошкільних навчальних закладів району (міста); надавати необхідну консультативно-методичну допомогу;
-брати участь у підготовці та проведенні, а також самостійно організовувати і проводити різні форми методичної роботи для працівників дошкільних навчальних закладів району (міста); сприяти вдосконаленню роботи районного методичного кабінету;
 -проводити заходи, спрямовані на педагогізацію населення з питань дошкільної освіти.
  •Виховання прагнення до професійного самовдосконалення, бажання активно і творчо впроваджувати в практику роботи сучасних дошкільних навчальних закладів кращі здобутки в галузі дошкільної освіти
   Організація практики
   Інспекторсько-методична практика триває 3-4 тижні (відповідно до навчального плану). Студенти денної форми навчання проходять практику в районних (міських) управліннях (відділах) освіти з відривом від навчання, студенти заочної та вечірньої форми навчання — за місцем основної роботи чи за місцем
проживання без відриву від виробництва.
   Завдання практики вирішуються поетапно. На першому етапі студенти знайомляться з діяльністю управління освіти щодо керівництва системою дошкільної освіти в районі (місті).
Вивчають структуру районного (міського) управління освіти, функції його підрозділів, а також посадові обов'язки спеціаліста(-ів) з питань дошкільної освіти та методиста(-ів) управління освіти. Знайомляться зі змістом роботи управління освіти щодо керівництва системою дошкільної освіти в районі (місті), зокрема:
 -організація в районі (місті) мережі дошкільних навчальних закладів різних типів і форм власності, заходи щодо її вдосконалення;
робота з керівними, педагогічними та іншими кадрами; матеріально-технічне,
 -науково-методичне забезпечення системи дошкільної освіти в районі (місті);
 -керівництво навчально-виховної роботою в дошкільних навчальних закладах; контроль за виконанням завдань дошкільної освіти і додержанням вимог Базового компонента дошкільної освіти в Україні;
 -забезпечення захисту прав, соціального захисту, охорони життя та здоров'я учасників навчально-виховного процесу в дошкільних навчальних закладах; організація харчування та медичного обслуговування дітей.
І   нформацію з визначених питань студент одержує: в ході бесід із начальником управління освіти, його заступником з питань дошкільної освіти, зі спеціалістом(-ами); шляхом вивчення документації: положення про управління освіти; посадових інструкцій працівників, які здійснюють керівництво дошкільною освітою; планів роботи управління освіти (річний, перспективні тощо); а також іншої документації, яка відображує роботу з керівництва дошкільною освітою (вивчення документації проводиться з дозволу керівника управління освіти, спеціаліста з питань дошкільної освіти, які надають студенту документи для ознайомлення); під час відвідування нарад із завідуючими дошкільних навчальних закладів, інших організаційних заходів, прийомів населення, які проводить спеціаліст з питань дошкільної освіти (з дозволу спеціаліста).
   На другому етапі інспекторсько-методичної практики студенти виконують доручення управління освіти.
За завданням управління освіти, практикант бере участь в підготовці та проведенні загальнорайонних (міських) заходів, відвідує дошкільні навчальні заклали району (міста), проводить тематичну перевірку в одному із них (відповідно до річного плану управління освіти). Студент самостійно складає план тематичної перевірки, узгоджує його із спеціалістом управління освіти, добирає відповідні методи контролю, а також методики для діагностики педагогічної роботи в дошкільному закладі. На підставі аналізу одержаних даних практикант робить висновки та формулює рекомендації щодо вдосконалення роботи закладу; доповідає про результати перевірки на педагогічній раді чи на виробничій нараді в дошкільному навчальному закладі; надає необхідну консультативно-методичну допомогу його працівникам. За результатами тематичної перевірки студент оформляє довідку, яка завіряється підписом спеціаліста з дошкільної освіти та печаткою управління освіти.
   На третьому етапі інспекторсько-методичної практики студент працює в районному методичному кабінеті.
Практикант вивчає організацію роботи методичного кабінету, зміст та форми методичної роботи з різними категоріями працівників дошкільних навчальних закладів.
   У ході спостережень і бесід із методистом студент знайомиться з умовами роботи методичного кабінету (приміщення, обладнання та матеріали, діючі виставки тощо), з посадовими обов'язками його працівників, з документацією (річний план, плани проведення різних форм методичної роботи тощо). Також практиканти аналізують підбір, зміст і систематизацію матеріалів кабінету.
   За дорученням методиста практиканти працюють над вдосконаленням матеріалів методичного кабінету (аналізують оформлений досвід роботи дошкільних навчальних закладів, складають анотації, рецензують методичні розробки, посібники тощо), добирають та оформлюють нові матеріали.
Відповідно до річного плану роботи методичного кабінету студенти беруть участь у підготовці та проведенні, а також (за дорученням методиста) самостійно організовують і проводять різні форми методичної роботи для працівників дошкільних навчальних закладів району (міста): індивідуальні та групові консультації, заняття методичних об'єднань, семінари, семінари-пратикуми, виставки тощо, а також проводять заходи, що сприяють педагогізації населення з питань дошкільної освіти.
    Звітність про проходження інспекторсько-методичної практики.
   Після завершення практики студент обробляє зібраний матеріал і складає звіт, в якому подає аналіз власної роботи під час інспекторсько-методичної практики, характеризує повноту виконання завдань, труднощі, з якими стикався, вказує на власні здобутки. За підсумками практики студент подає таку документацію:
  1.Індивідуальний план проходження інспекторсько-методичної практики (завірений підписом спеціаліста управління з дошкільної освіти).
  2.Щоденник.
  3.Довідку про результати тематичної перевірки роботи дошкільного навчального закладу (завірену підписами завідувача дошкільного навчального закладу, спеціаліста управління освіти, печаткою управління освіти).
  4.План проведення методичного заходу (організованого практикантом) з рецензією методиста управління освіти.
  5.Звіт про проходження практики.