Від імені оргкомітету конференції хочу висловити вдячність всім науковцям, молодим вченим, які представили свої матеріали на сайт конференції. Вже кілька років поспіль в рамках конференції "Сучасне дошкілля: реалії та перспективи" плідно працює секція представників психологічної науки. В цьому році для обговорення проблеми психологічного супроводу становлення особистості дитини в різних соціальних інституціях активну участь взяли: лабораторія психології дошкільника Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, лабораторія дошкільного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, Інститут спеціальної педагогіки НАПН України, науковці вищих навчальних закладів, аспіранти Н. Бабич, О. Горбачова, О.Магда, С. Мельничук, Р. Падалка, І. Підручна. Це дозволило різнопланово, різноаспектно висвітлити проблему. Зокрема, як стрижневу, відзначимо статтю Т.Піроженко, С. Ладивір, в якій науковці розкривають проблему становлення дошкільної зрілості дитини. Розкриваючи зміст поняття дошкільна зрілість, як якісний розвиток всіх психологічних досягнень дитини, який передбачає її здатність проявляти особистісну активність у всіх специфічних видах діяльності на репродуктивному і творчому рівнях, науковці наголошують на тому, що головною умовою її розвитку виступає спосіб організації життєдіяльності дитини, за якого відбувається інтеграція різних видів дитячої діяльності. Одним із способів такої організації є технологія психолого-педагогічного проектування взаємодії дорослого з дитиною "Радість розвитку", розроблена Тамарою Піроженко. Розкриваючи поставлену проблему, технологію розвитку індивідуальності дошкільника представила В. Кузьменко. Проблема психологічного супроводу становлення особистості дитини знайшла своє розкриття через такі важливі аспекти, як: визначення психологічних основ супроводу дітей раннього віку в умовах материнської школи, авторів Ольги Леганькової, Марії Шиндюк (Білорусь, Мінськ); висвітлення шляхів розвитку діалектичного мислення, автор Ольга Шиян (Росія, Москва); формування уявлення про власний вік, автор Л. Якименко; виявлення інтелектуальної обдарованості, автор І. Карабаєва; визначення психологічних основ формування статевої ідентичності у дітей, автор Т. Аверьянова (Білорусь, Мінськ), типів статеворольової соціалізованості дітей, автор А. Абілімарова; висвітлення чинників соціалізації соціальної винахідливості, автор В. Гальченко; визначення психологічних основ ігрової діяльності дітей, автор І.Губеладзе.
Серед розглянутих у матеріалах секції питань, важливо виділити проблему психологічного супроводу дітей , які виховуються в умовах спеціальних дошкільних закладів. У цьому аспекті проблему концептуальних засад психологічного супроводу розкрито у статті В. Кобильченко. Вона знаходить своє відображення у поглядах І. Омельченко на питання психологічного супроводу комунікативного становлення особистості дитини з затримкою психічного розвитку. Актуальність розглянутих на секції питань, грунтовність їх висвітлення та можливість ознайомлення з ними широкого загалу науковців, практичних працівників засвідчує ефективність роботи секції у рамках конференції. Тож, дозвольте побажати всім учасникам конференції успіхів у науковій і практичній діяльності, плідної співпраці. З повагою, І.І. Луценко